Ақтөбеден шығатын «Адырна» әдеби-көркем, көпшілік журналы өзінің тұңғыш саны шыға б...
БІР ЖОҒЫН БҰЛ ҚАЗАҚТЫҢ БҮТІНДЕГЕН
Қазақ әдебиетінде «Алыптар тобы» деген ұғым бар. Сөз өнерін самғау биікке көтерген Мұхтар Әуезовтен бастап, небір қаламгер кейінгі ұрпаққа көркем туындылар шоғырын қалдырып кетті. Солардың ізін басып, әдебиеттің ең кенже саласын шырқау шыңға шығарған бір азаматтың есімі уақыт өткен сайын биіктей түсті.
Детектив жанры туралы айтқанда көрнекті жазушы Кемел Тоқаев, Кемел Тоқаевты еске алғанда, детектив жанры туралы сөз қозғамау мүмкін емес. Қазіргі күнде де әдебиет сыншылары «детектив жанрының кенжелеп қалғанын» айтып жиі мәселе көтеріп жүр. Бұл сөздің жаны да бар. Қаламгер Мәткәрім Әкімжанов «Кемел Тоқаев» атты естелігінде «Кәмекең дидарласа қалғанда оқиғалы жанрдың өте ауыр екендігін, шығарма негізінен болған оқиғаларға, бұлтартпас деректерге сүйеніп жазылатындығын, түптің түбінде оқушы қауым осы тарихи немесе деректі кітаптарды көбірек оқуға қарай ауатындығын жиі еске алады» деп жазады.
Алғашқы еңбек жолын журналистикадан бастап, сосын бірыңғай әдебиет әлеміне бет бұрған талантты жазушы детектив жанрын неге таңдады? Жиырмаға толар-толмас шағында соғысқа аттанды. 26-атқыштар дивизиясында, кейін 7-гвардиялық танк полкінің құрамында Сталинградты, Белоруссия, Украина жерлерін азат етуге қатысты. Өрімдей жас шағында оқ пен оттың ортасында жүрді. Көзбен көргендері мен көңілге түйгендері көркем дүние болып, оқырмандарын тауып жатты. Оң аяғынан жараланып, елге оралған соң, Қазақ ұлттық университетіне оқуға түсті. 1948 жылы оқуды бітіріп, «Лениншіл жас», «Қазақстан пионері», «Социалистік Қазақстан» газеттерінде жауапты қызметтер атқарды. Қазақ КСР Жоғары кеңесі «Ведомостінде» бас редактор, Қазақтан Жазушылар одағында әдеби кеңесші болды. Оннан астам кітабы қазақ және орыс тілдерінде басылды. Тұңғыш әңгімелер жинағы 1954 жылы Қазақ мемлекеттік көркем әдебиет баспасынан «Жұлдызды жорық» деген атаумен жарық көрді. Жазушының «Түнде атылған оқ», «Қастандық», «Арнаулы тапсырма» тағы басқа шығармалары бар. Мұның бәрі оқырманнан өз бағасын алған. Тоқаевтың кез келген шығармалары кезінде оқырмандарға 450 мың дана таралыммен тарады. Жазушы қазақ қаламгерлері арасынан бірінші болып, детектив жанрында қалам сілтеді. «Соңғы соққы», «Солдат алысқа кетті» романдары әдебиетіміздің алтын қорына енгені сөзсіз.
Кемел Тоқаев – детектив жанрының шебері. Қалам ұстаған жандардың арасында детективке екінің бірінің тісі бата бермейді. Ондай жанрға жүрексінбей, тайсалмай баруы – Тоқаевтың қаламының жүйріктігі болса керек. Тағы бір дүние, әйгілі «Атаманның ақыры» фильмі. Бұл фильмге жазушының қандай қатысы бар деп ойлауыңыз мүмкін. Белгілі ғалым Шерияздан Елеукеновтің естелігінде мынадай жолдар бар.
«…Кәмекеңнен өз басым Баспа комитеті жүйесінде қызмет етіп жүргенде таныстым. Оған дейін сырттай есімінен қанық болатынмын. Қазақстан Жазушылар одағы мен Қазақ КСР Ішкі істер министрлігі кеңес милициясы мен чекистерге арналған шығармаларға бәйге жариялағанында бірінші бәйгені қатарынан төрт рет алып қайран қалдырған лауреатты ол кезде білмейтін адам кемде кем еді. Жәкен детектив жанрына шеберленіп алған жазушының «Көмескі із», «Түнде атылған оқ», «Қастандық», «Арнаулы тапсырма» повестерін кітап сөрелерінде шаң қауып жатпай тез арада өтіп кететіндігімен, баспа орындары пайда табу мақсатында әлденеше рет қайта басып шығарғанын да білетінмін.
Сырттай сыйлап жүретін адамымен кездескенде қалай сөйлесіп шүйіркелесетінің белгілі. Оның бер жағында кешегі Ұлы Отан соғысында тарихтың ең ауыр жүгін арқалап, қазақтың абырой-даңқын аспанға шығарған, «Мен – қазақпын» деп кеудемді тік ұстауға жол ашқан жауынгер ұрпақтың өкшесін баса өскен біз сол ұрпаққа ілтипатты, махаббатты боп өстік. Осы бір орта бойлы, қапсағай денелі, толқынды қою шашын сол жақ самайына құлата қайыратын, үстіндегі киімін бипаздап, қыл жұқтырмай ұстайтын, әрқашан сабыр суы сепкен орнықты адаммен арамызда жылы шырайлы сыйластық қатынас орнаған. Есте қалған бірер жайтқа оралайын. Кәмекеңнің Қазақ КСР Жоғарғы кеңесі ведомстволарының бас редакторы кезі. Бір күні маған «вертушкамен» телефон шалды: – Бірер минутқа кіріп шығатын шаруа еді. – Сізге есігіміз әрқашан ашық.
Келген шаруасы өзінің сөйлесіп бер деген адамымен ақылдасып тынған соң рақметін айтып, орнынан көтеріле берді. Сол арада мен сәл аялдай тұрсаңыз қайтеді дегендей белгі бердім. – Көптен көкейімде жүрген бір сұрағым бар еді. «Атаманның ақыры» деген фильмге байланысты Шәкен Айманов ағамыз ерледі-ау! Қазақтың детектив киносын Одақтық биікке бір-ақ ырғытты. Ал бұл керемет оқиғаның кітап бетіне күні бүгінге дейін ізі түспеген. Кемекең жайдарлана жауап қатты.
– Түпкі ойыңыз түсінікті. Шытырман тақырыптың хал-қадары менен сұралатыны қызық… Қытайдың Іле округінде тұрған атаман Дутов әскерінің жалғыз-жарым оқпен-ақ тарағанынан мен де хабардармын. Жаркент уездік милициясының нәшәндігі Қасымхан Чанышевтың Жетісу облыстық ревкомына жазған хатымен, өзге де материалмен таныспын. Оқиға фильмдегіге ұқсайды да, ұқсамайды да…» деп жазады ғалым. «Соңғы соққы» – жазушының қаламынан осылай туды. Жаркент пен Верный арасында алмасқан телеграммалар арқылы сол кезде Жетісуда орын алған қиын-қыстауды баяндап беретін шығарма ерекше көркемдігімен құнды.
Ол туралы жауынгер жазушы Қалмұқан Исабайдың да жазғаны бар-ды. Қаламгердің «Тоқаевтың үш сыйлығы немесе Дутов ұясының қалай талқандалғаны жөніндегі хикаят» деп аталатын естелігі «Қазақ әдебиеті» газетіне жарияланды. Онда: «Кемелдің кітаптары түгел дерлік дерекке құрылған. «Арнаулы тапсырма» бүгінде ортамызда жүрген, халқымыздың маңдайына жазған қаһарманы, айбынды партизан Қасым Қайсеновтің ерлігі жөнінде. Халқымыздың осы батыр перзенті жөнінде тұңғыш шығарма жазған осы Кемел. Қайсыбіріміз қолымызға түскен «Солдат күнделігін» сол қалпында жариялауға асығамыз. Ал Кемел «Солдат соғысқа кетті» повесінде «солдат күнделігінің» әр күнін даралап, талдап, соғыстың мән-жайын өзінің көруі, сезінуі бойынша жаза білген. «Соңғы соққыда» облыстық ЧК басшылығы мен Жаркент уездік милициясы арасында жүрген 20 шақты нұсқау телеграмманың сырын ашып, соларға байланысты жергілікті жерде мақсатқа жету үшін не істеліп жатқаны толық айтылып шығады», – деп жазады.
Кемел Тоқаевтың басты кейіпкерінің бірі – Қасым Қайсенов. Партизан жазушының жанында жүріп, әңгімесін естіп, көңіл күнделігіне түртіп жүріп, жаңа бір шығарманың тууына себеп болды. Тіпті Қайсеновпен бірге Украинаға да барды. Партизан жүрген жолдармен жүріп, батырдың ізі қалған орындарды аралап көрді. «Киев қаласындағы оншақты партизандар арасында кездесуде қонақта болып, олармен бірге соғысқан майдангерлерше достасып, тез тіл табысып кетті. Екі-үш күннен кейін Борисполе, Переяслав-Хмельницкий аудандарындағы партизандарды аралап, Ұлы Отан соғысы тарихында қисапсыз қанды қырғын болуымен ерекше есте қалған Букрин плацдармы басталған Григорьевка селосы тұсындағы атақты өткелге келдік. Міне, Днепрдің шығыс-сол жақ жағасында – Григорьевка селосының қарсысында тұрмыз. Өзеннің оң жағы таулы беткейге бекініп, бетқаратпай тұрған жау бекінісін бұзып, ату міндеттелген. Биіктен жауған оқ бас көтертпейді. Днепр бойын жүздеген ұшақ тоқтаусыз бомбалап, су арнасынан асып-тасып жатты. Тажал аузында тұрғанымызға қарамастан қыркүйектің 21-нен 22-сіне қараған түні, өз отрядымен 120 партизан іріктеп алып, қол қайықпен арғы жағалауға өтіп шығып, жау техникасына толып тұрған Григорьевка селосын фашистерден азат етіп, арттан келе жатқан Қызыл Армияға жол ашқанымды Украинаның куәгер партизандарынан өз ауыздарымен естігенде Кемел:
– Ойпырым-ау, неткен ғажап ерлік еді. Сол ерлігіңізге батыр атағын қайтсем де алып беремін, – деп жарлық та, билік те өз қолында тұрғандай айбаттанып, қолымды қатты-қатты қысып еді. Адал жүректі, ақ пейілді асыл азаматтың айтқаны айдай келді. Елбасымыз «Ерлік ешқашан ескірмейді» деп кеудеме батырлық белгісі – Алтын жұлдызды ақыры қадады. Кемелдей тілекші қаламгер інімнің де көкейін өртеген ақ арманы түбі орындалды», – деп жазады. Партизан жазушының әңгімесінен Қайсенов Тоқаевты, Тоқаев Қайсеновті ерекше қадірлегені байқалып тұр. Қазақтың батыр ұлының қаһармандық бейнесін осылай өмірге алып келді. Бұл да детектив шеберінің қаламының жүйріктігін көрсетеді.
Қаламгердің шоқтығы биік шығармаларының бірі – «Ұясынан безген құс» романы. Шытырман оқиғалы роман жанрында жазылған шығармасында детектив формасын ұтымды пайдаланған. «Шегебай дейтін сауда қызметшісі колхозшыларды таразыдан жеуі үстіне ішіне пышақ айналмайтын қызғаншақ. Қызғаныш құрты жегідей жеген қара ниет ақыры жақын туысқаны өсіп кетеді деп пышақ салуға дейін барады. Сол Шегебай тағы да бір жақын туысының тойын тоз-тозын шығармақ боп байбалам салады. Анасы Ләтифаға, әйелі Жаңылға тойға қатыспайсыңдар деп үзілді-кесілді тыйым салмақшы болады. Ләтифа тоқтау айтады:
– Балам, мынауың білгеннің ісі емес, пейілі шикі, ақылы күйкі пенденің бишаралығы дер ем. Бауырыңды, жақын жұрағатыңды жат көріп, ортаңнан, жұртыңнан алыстап, қайда барасың? Кімнен тірек таппақсың? Ұясынан безген оңбайды», – деп жазады.
Кемел Тоқаев – шым-шытырық оқиғалы шығармаларды керемет өрнектей білді. Нағыз шебер! Бұл атаққа жеткізген оның көркем дүниелері. Сондай шым-шытырыққа толы хикаяттың бірі – «Көшкен үйдің қонысы қайда?» Бұл жөнінде жазушы Көсемәлі Сәттібайұлы. былай деп ой толғайды: «Болашақ шығармасына жағрапиялық тұрғыдан алтын арқау болған хикаятының өмірге келуіне жазушының Жамбыл қаласында басталған ең алғашқы еңбек жолының да әсер етуі мүмкін. Хикаятында қала атын шартты түрде Н. қаласы деп жазудың орнына «Жамбыл қаласы» деп көрсетуі – қаламгердің осы өңірде өткен жыл, жыл жарым уақытын қатты бағалайтынын да білдірсе керек. Шығарма басындағы «Соғыс лебі алыстағы бұл тыныш қалаға да жеткен тәрізді. Көшеде жүрушілер сирек, еркек аз…» немесе «Күн жексенбі еді. Тұрғын халық жексенбіні «саудагерлер күні», «базарлы күн» деп атайды. Алыпсатарлар Ташкенттен тасыған жемістерін жаймаға салып, көкбазарды бір қыздырып кететіні бар» деген сөйлемдерді оқып отырып, «Бұл қай қала болды екен?» деп ойлаған оқырман көп кешікпей «Жамбыл қаласына келгелі бері айдан асса да, Евдокия Кириловна осындай жабырқау мінезінен таңбады», «Сергиенко өзінің телеграммасында қызы мен әйелінің 42-жылдың он екінші январь күні Жамбыл станциясына жеткеніне сендірген», «Атшабар базарының маңында және қаланың оңтүстік-шығыс бетінде жолдан шеткері жатқан үйлер бар», – деп келетін сөйлемге кез болады. Дәлірек айтсақ, сол тұстағы ел аузындағы қорқынышты әңгімеге айналып, ағайынды жазушылар Аркадий және Георгий Вайнерлердің «Қайырымдылық дәуірі» хикаяты мен кинорежиссер, актер Станислав Говорухиннің әйгілі «Кездесу орнын өзгертуге болмайды» деп аталатын көпсериялы шытырман оқиғалы фильмінің сюжеттеріне арқау болған «Қара мысық» оқиғасының Мәскеуде ғана емес, бір кездегі Жамбыл қаласында да болғанын біліп, таңдана түседі. Жазушы хикаятының кей тұстарында «Ежелеп, көз талдыра отырып, оқығандағы ұққаны – бір полковник Әулиеатаға қоныс аударған семьясының тағдырын біліп беруді сұрайды екен» деп қаланың ежелгі тарихи атауын да еске сап қояды. Шығармада Жамбыл өңірінің жағрапиялық көрінісі оқиға өрісі ұзарған сайын кеңінен суреттеле береді. Мысалы, «Сейілбек, мен бұлай ойламаған едім. Ең алдымен, оның Шолақтауға барғанына таңданам. Әрине, ол бір мақсатты көздеген» деген диалог пен «Саудагер Абуллаходжаевтың Шу станциясындағы жылпос әрекетін Жанғабылов кейін білді» деген сөйлемі – соның айғағы. Диалогта аталған Шолақтауыңыз қазіргі Қаратау қаласы».
Қаламгердің шым-шытырық оқиғаларға толы шығармаларын оқып отырып, Кемел Тоқаевтың Сәкен Сейфуллиннің әйгілі «бандыны қуған Хамитынан» кейінгі детектив жанрының шебері екенін мойындайсың. Неткен сюжет, неткен шеберлік деп, таңданасың. Хикаят, әңгіме, роман… Одан бөлек, детективке құрылған пьесалары. «Қызыл комиссар», «Қылмыскер кім?» және «Сиқырлы сырлар» пьесасы – осының дәлелі.
«Болашақ туралы ойлар», «Түнде атылған оқ», «Тасқын», «Арнаулы тапсырма», «Таңбалы алтын», «Соңғы соққы», «Солдат соғысқа кетті», «Ұясынан безген құс» атты кітаптары қазақ және орыс тілдерінде жарық көрді. Бұл көркем дүниенің бәрі – қазақ әдебиетінің алтын жауһарлары. Ол соғыс майданының ғана жауынгері болған жоқ, әдебиет майданының да майталман өкіліне айналды.
Детектив демекші, қазақтың жоғалған түйенің бір көзінің соқырлығын, құйрығының шолақтығын айтамын деп, ұры бола жаздаған байқампаз жолаушы туралы әңгімесін алайықшы. Бұл да детектив жанрының халық шығармашылығындағы озық үлгісі дер едік. Яғни, детектив кейіпкеріне тән нәрсе, ең алдымен, байқампаздық. Яғни, детектив жанрына қалам тербегісі келетін талапкер логика ғылымының білгірі болуға тиіс. Эдгар Аллан По, Артур Конан Дойль, Агата Кристи шығармаларының да басты артықшылықтары – осында. Осы тұрғыдан келгенде, Кемел Тоқаевтың да байқампаздығын бірінші орынға қоюға болады. Мәселен, Аллан Поның мынадай сөзі бар екен: «Қарғаны» жазу барысында мен ешқандай кездейсоқ оралымдар мен әсершіл шалықтауларға ұрынған жоқпын. О баста ойластырылғанындай, ақырына дейін логикаға сүйене отырып, математикалық есепті шешкен секілді салқынқанды болдым». Ал Кемел Тоқаев не дейді: «Оқиғалы жанр оңай емес. Шығарма негізінен болған оқиғаларға, бұлтартпас деректерге сүйеніп жазылатындықтан, түптің түбінде оқушы қауым осы тарихи немесе деректі кітаптарды көбірек оқуға қарай ауатын болады».
«Естияр кезімде жауынгер ұрпақ кеудеме ер Төлеген бейнесінде ұялады. Қаһарман ағаларамызды мақтан тұттым. Есейген шағымда қазақ ұлтын ержүрек ұлт атандырған осы фашизмге қарсы соғыс ардагерлері деп басымды идім. Соғыстан аман-есен оралған сарбаздар еңбекте де ерен ерлік көрсетті. Жас ұланды тәрбиелеуге, ел-жұртын рухани көркейтуге қаншама тер төкті. Кемел Тоқаев – құрметке бөленген солдат, қаламы жүйрік жазушы. Рухани асыл қазынамызда оның да мол үлесі бар. Біз сол ер ұрпақ өкілдерінің Отан, ел алдындағы адал, ардақты, жанқияр еңбегін әлі жете бағалай алмай келе жатқан сияқтымыз». Бұл – Шерияздан Елеукеновтің пікірі. Расында да, детектив жанрының ізашары жазған шытырман оқиғаға толы шығармаларды жете түсініп, бағалай алдық па?
Бүгінде детектив жанры туралы айтқанда Джоан Роулингтің «Гарри Поттеріне» ауыз ашып, көз жұмамыз. Шын мәнінде, Кемел Тоқаевтың қаламынан туған шым-шытырыққа толы шытырман шығармалар да «Гарри Поттерден» еш кем емес. Ол өз дәуірінің үнін қаламына арқау етті. «Дететкив жанры кенжелеп қалды» деп дабыл қағамыз. Дайын, рухани қазынамызда жатқан төл дүниемізге мән бермейміз. Кітап пен оқырманды жалғайтын алтын үзік – көркем фильм. Атақты шығармалардың кино нұсқалары болғандықтан, әлемге тарап кетті. «Гарри Поттер» фильмге айналмағанда, осыншама даңқы аспандамас еді. Тоқаев шығармалары да киноға айналса, қандай ғажап болар еді?! Сонда «Гарри Поттерді» оқып жүрген қазақ баласы қызығарлық туынды туар еді. Белгілі ақын Нұрлан Оразалин: «Қаламының желі бар қарапайым қара бала қараша қазағына тосын детектив жанрын әкеліп, осынау тың бағытты жоғары деңгейге шығарды. Және сол биіктен ешбір аласармай, жазушылық ісіне көлеңке түсірмей, жауапкершілік жүгін абыроймен көтеріп, өскелең ұрпаққа шынайы шеберлік үлгісін көрсет-ті», – дейді. Заман өзгеріп, дүние тез айналған мына заманда Кемел Тоқаевтың әдеби болжамы шындыққа айналды. Қазір жұрт детектив жанрын сүйіп оқиды. Іздеп оқиды. Бұл да жазушының уақыттан оза білгендігі, келешек келбетін көре білген ерекше қасиеті.
Қазақ әдебиеті Кемел Тоқаевтай кемел тұлғасымен қай заманда да мақтана алады!
Гүлзина БЕКТАС