Еліміздің кино саласы тұсалған аттай тұралап, мүлде дами алар емес. Әуесқой режиссерлер мен әнші-сай...
Тынымбай Нұрмағамбетов
Біздің бүгінгі кейіпкеріміз – жазушы Тынымбай Нұрмағамбетов. Жазушыны неге елден ерек атап отыр деп таңданатын да шығарсыз. Бір нәрсе ақиқат: қой жылында қазақ прозасында биікке көтерілген бірден-бір жазушы болса, ол – Тынымбай Нұрмағамбетов.
Соңғы жылдары қазақ прозасының тоқырап қалғандығына алаңдайтынымыз рас. Бұл жерде поэзия туралы әңгіме бөлек. Қазақ прозасының алыптары бірінен кейін бірі сөз өнерін ағылтқан сол заман бүгін келмеске кеткендей. Белгілі ақын Темірхан Медетбек айтқандай, «тәуелсіздіктің алғашқы жылдарынан орта шеніне дейін әдебиетіміздің ауыр арттиллериясы аталатын проза жанры белгілі бір дәрежеде аңтарылып, абдыраған дағдарысқа, қаңтарылып қалған тоқырауға ұшырады».
Сол тоқырау прозаны тұсауланған ат секілді алысқа шапқызбады. Әдебиетте бірлі-жарым жастардың шығармалары көрінгенімен, олар да үлкен әдебиеттің көшіне бірден ілесіп кете қойған жоқ. Сондықтан өткенге өзеуреп, өзегіміз талып тұратыны жасырын емес.
Әрине, қазақ прозасының көші тоқырағанымен, әдебиетте мүлдем жаңалық жоқ деп, жауырды жаба тоқуға да болмайды. Әдебиет тоқтап қалмайтындығын ісімен де, қаламымен де дәлелдеп жүрген дарындар жоқ емес. Соның көш басында Тынымбай феномені тұратыны сөзсіз ақиқат.
«Тынымбай прозасы оқырман таңдамайды. Оның жазушылығы көпке ортақ. Бәріне түсінікті тілмен, жалпыға ортақ оймен, қазақтың жаны дейтін құндылықпен оқырмандарын ізгілікке шақырады. Оны эпикалық жазушы деп айта алмаймыз. Романистерге тән үлкен жазушылық тынысын да осы уақытқа дейін көрсеткен емес. Оның жанры: повесть пен әңгіме» дейді жас сыншы Бағашар Тұрсынбайұлы.
Ол әдебиетке топ етіп түсе қалған жоқ. «Жалынның» жабық бәйгесінің жүлдесі әдебиеттің есігін айқара ашты. Бердібек Соқпақбаевтың бірауыз жылы лебізі жазушы шығармашылығына жол ашты, тың серпіліс берді. Мүмкін, бұл бірауыз сөз қаламгерге қуат берген де болар. Бар шығармашылық болмысымен Соқпақбаев шығармашылығы жас жазушыға үлгі болды. Қарапайым ауылдың қарапайым адамдарының шынайы болмысы, мінез-құлқы, пенделік сипаты оның шығармаларының басты тақырыбына айналды. Шынайы адамдар туралы шынайы жазу кез келгеннің қолынан келе бермейді. Жазушы Жұмабай Шаштайұлының: «Біз осы хрестоматиялық шығармалар дүниеге оп-оңай келді деп ойлаймыз. Жоқ, мұндай туындылар өмірге оп-оңай келе салмайды. Бейімбет Майлин халыққа жақындығы жағынан өзінен біраз жыл кейін туылған Шукшинге қатты ұқсайды. Бейімбеттің осы халықтық арнаға келуі және осы салада бірінші болуы мені қатты таңғалдырады. Бейімбет – жазба әдебиетіміздің алғаш бел ала бастаған кезіндегі ерекше құбылыс. Ел-жұрттың мазағына ұшырап жүретін күлкілі кейіпкерлер галереясы Шукшинде де бар. Осы шукшиндік құбылыстың одан бұрынғы Бейімбетте бар екенін ұмытып кете береміз. Шукшинді ден қойып оқыған жұрт Бейімбеттің жалпы адамзатқа ортақ бір қасиеті бар. Бірақ Майлин халыққа өзінің сайқымазақтық мінезін таныту мәселесінде әдебиеттегі жалғыз ғана құбылыс болып қалды. Кейін қазақтың осы жүлдесін Тынымбай Нұрмағамбетов жалғап алып кетті» деп баға беруі де сол себепті болар.
Тынымбай шығармашылығының артықшылығы неде? Шынайылығында. Не себепті, қаламгердің шығармаларына деген оқырманның махаббаты суыған емес. Өйткені оның әңгімелерінде Өмір бар. Өмірдің шындығы бар.
Біреулер қаламгер шығармасының шыңы қайсы деп даурығады. Бір оқырман «Мешкейді» алға тартатын болар. Енді бірі – «Бөрібайдың тымағын ит алып қашқан қыс» туралы сыр шертер. Мен үшін «Айқайдың» орны бөлек. «Айқайды» бәлкім, соғыс туралы шығарма деп ойлайтын да шығарсыз. Қателесесіз. «Айқай» – соғыстың сырын шертпейді. Онда адам жаны бар. «Бір жақсылық істедім деп, өз ішінен рақат тапқан түрік жауынгерінің өмірі қасіретпен аяқталар тұста өз баласының алдындағы кінәсі үшін азап шегіп, әлсіз далада сол бір қорқыныштан ажал құшқан кейпі сорлылықтан гөрі өз қатесін жуып-шайған адамгершілікке толы еді». Түрік пен грек соғысы кезінде Аркисалай шалдың немересін өлтірмей аман алып қалған Мехмедтің тағдыры адам жанының нәзік иірімдерін суреттеген шоқтығы биік туынды дер едік. Құр айғай салып тұрған жоқ. Мағыналы өмір сүруге үндейтін адам жанының шырылы еді бұл.
Қаламгерге дейін де ауыл тақырыбын қаламына арқау еткен жазушы көп. Ауыл психологиясын дөп берген Бейімбет Майлин десек, одан бергі уақытта Оралхан Бөкей мен Қалихан Ысқақтың да аты ерекше аталады. Мұхтар Мағауин де ауылдан алыс кеткен жоқ. Дулат Исабеков пен Төлен Әбдіктің де сол тақырыпты қаузағанын жақсы білеміз. Алайда Тынымбай кейіпкерлерінің ауаны бөлек. Ауылдан қалаға үдере көшкен қазақтың психологиясын білгіңіз келсе, жазушы шығармаларына ден қойыңыз. Еліктегіш, құбылмалы адамдардың мінез-құлқы арқылы қоғамның сипатын ашық көрсете білді.
«Мешкей» романының бас кейіпкері – өзімізбен тізе қосып, иық тірестіріп өмір сүріп жатқан адамдардың прототипі. Кеңес өкіметі кезінде мектепте оқыған, сол заманда үйленген. Балалы-шағалы. Ауылдан кетіп, қаланың бір шетінен пана тапқан. Әйелінің аты – Бифатыма. Қолында дымы жоқ, сіңірі шыққан тас кедей. Бірақ Алыпханның аңдығаны, күйттегені басқа нәрсе. Ол қу құлқынын тойдырсам дейді. Одан өзгені ойлағысы да келмейді. Дүние төңкеріліп кетсе де, бәрібір. Содан ғана рақат табады. Содан ләззат алады. Қайғырса да, қамықса да, тамақты ойлайды. Бұл – қомағай, мешкей мешеу тіршілік иесі.
Қараңызшы: «бұл кезде шектен тыс жеген тамақтан әбден шеңбірек атып төңкерілген тайқазандай боп кеткен Алыпханның ішінде домалақ-домалақ майтарыдан адам айтқысыз соғыс басталып кетіп еді. Құрқыраған, шұрқыраған, шуыл аралас сұмдық бір аласапыран арпалыс болып жатты. Толастар емес. Бір кезде «әлгіндегі бір шұрқыраған, құрқыраған айқайшылардың бірауық құтылғанымен, одан қалғандары үлкен қарсылыққа бел буып топтасып алғандай... Әлеуетті алапат күш ішін бір соғып өткенде-ақ отағасы ептеп есеңгіреп қалған».
Биыл Қазақстан Жазушылар одағының ұйымдастыруымен Еуразиялық топтың (ERG) қаржылық демеушілігімен ұлттық көркем әдебиетті қолдау үшін Қазақ хандығының 550 жылдығына орай «Алаш тарихының ақиқаты» атты жабық бәйге өткені белгілі. Сол бәйгеде бас жүлде тағы да біздің кейіпкерімізге бұйырды. Жазушының «Какаду» атты шығармасы жеңімпаз атанды.
Жазушы Жүсіпбек Қорғасбектің кейіпкеріміз туралы: «Қазір әдебиетте екі түрлі өлшем бар. Дәстүрлі әдебиет тұрғысынан келетіндер қазақи әдеби орта. Содан кейін модернистік, постмодернистік, басқа да толып жатқан ағымдар тұрғысынан келетін тағы бір көзқарас бар. Ол «өркениеттілеу» көзқарас. Бір қызығы, Тынымбай Нұрмағамбетов осы дәстүршілік жағынан да, жаңалық іздеп жатқан «өркениетті» қаламгерлеріміздің, оқырмандарымыздың тарапынан да жақсы бағаланып жүр. Осы тараптан келген кезде Тынымбай Нұрмағамбетовтың қалам сілтесі бөлек» дейді.
«Ешкіммен араласпайтын, ешкімнен ештеңе дәметпейтін» томаға-тұйық жазушының ең басты бақыты – оқырманы. Шығармасы арқылы көпшілікті еріксіз мойындатты. Бұл байлық емес деп айта аламыз ба? Жазушыны сүйіп оқымаса, көпшілік «Бөрібайдың тымағын ит алып қашқан қысты», «Мешкейді», «Айқайды», «Әулеттің иесін» іздемесе керек-ті. Демек, көркем мінезді оқырманға әдебиет әлі де қажет деген сөз.
Кейіпкерімен қазақтың жаман мінезін сынап, жақсы мінезіне сүйсіндіретін жазушының шығармалары алдағы жылдары кәріс тіліне аударылатындығы туралы жағымды хабар естідік. Аударма мәселесінің қаламгерлердің бас ауруына айналғаны қашан?! Қазақ әдебиетін төрткүл дүниеге таныта алмай отырғанымыз да сондықтан. Жазушылар одағы осы мәселенің шешімін тапқан сияқты. Басқарма төрағасының бірінші орынбасары Ғалым Жайлыбай: «Сеулде шығатын «Азия» атты журнал бар. Олар кез келген шығарманы ерекше талғаммен, үлкен ізденіспен шығарады екен. Журнал иелерімен Тынымбай Нұрмағамбетовтың бір шығармасын кәріс тіліне аударайық деген келісімге келдік. Ол шығарма аударылып біткен соң, арнайы әдеби-пікір талас өткізіледі. Оған жазушының өзі барып, қатысатын болады. Қазір аударма жұмысы басталып кетті» дейді.
Алдағы уақытта Оңтүстік Корея жұртшылығы қазақ жазушысын танып жатса, нұр үстіне нұр емес пе? Әрі таңдау Тынымбай Нұрмағамбетовке түскені көпшілікті тіптен қуантып отыр. Жоғарыда біз тектен тек қаламгерді жыл прозаигі деп атамаған болармыз.