Кемел ТоқаевШытырман хикаялы проза жанрында қалам тартқан жазушылардың арасынан шоқтығы биік тұлғала...
Фариза Оңғарсынова. Жазушы Жұмагүл Солтиева жайлы сыр
АТЫ ТӨБЕ ДЕМЕСЕҢ, СУЫҚТӨБЕ БИІК ТАУ…
немесе
жазушы Жұмагүл Солтиева жайлы сыр
Затымыз әйел болғасын ба, әйтеуір қыз бала атаулының күнделікті баспасөз бетінен жазған-сызған мақала, әңгімелерін көрсем болды, бас салып оқып шығатын әдетім бар. Бұл менің шығармашылықпен айналысатын, сондай-ақ өнер саласындағы қыз-келіншектердің тағдыр жолының қиындығы мен қасіретін білетіндігімнен туындаған жанашырлық сезімнен болса керек. Оның үстіне, өнер, саясат, әдеби ортаның әйел затының талантын мойындай қоюы екіталай екені де ежелден белгілі қағидаға айналып кеткен жағдай. Қазіргі әдебиет саласында жүрген қыз-келіншектердің көбі дерлік жасаң кезінен мені жақын көріп, тырнақалды дүниелерін оқытатын, ақыл-кеңес күтетін балауса-балғын жандар еді. Солардың арасында біреуі ғана маған көп жақындамайтын. Жоқ, жеккөргендік немесе қызғаныштан емес. Өйткені, оның ішкі сарайындағы әппақ ниеті мен адал сезімі менімен амандасқан сәттердегі жарқ ете қалатын жанарынан, бүкіл болмысынан сезіліп тұратын… Ол Жұмагүл Солтиева еді.
Мен “Лениншіл жас” газетінің батыс облыстардағы тілшісі болып бекуге алғаш редакцияға келгенім күні бүгінгідей көз алдымда. Мақалалары жиі көріне бастаған әдеби қызметкер, кейін Күләш екеуміздің бірге түскен фотосуретімізді көріп, әлде кекетіп, әлде шынайы сезіммен айтқаны белгісіз, “Пушкин мен Лермонтов қой” деп бізге “атақ” берген, бүгінгі талғамды жазушы, сирек жазса да адамның жан дүниесін де, табиғатты да тереңіне бойлап, өмірдің шындығын шырқыратып жазатын Мағира; бас редактордың оң қолы, сұлулығына бастыққа кіретін адамның бәрі сұқтана көз салып өтетін Ғазиза; саусағы саусағына жұқпай машинканың құлағында ойнайтын, сондықтан мақала жазған жігіттердің барлығы соның басқанын қалайтын Зәуреш; әдеби қызметкерлікке әлі жете қоймаған, редакциядағы “полк баласы” атанған сұңғақ бойлы, қоңырқай келген балаң қыз осы – Жұмагүл.
Жұмагүлден басқалары меншікті тілші деген абыройлы қызметке түу батыстан келген менің айналама үйіріліп, бірге тамақ ішуге, Алматыны аралатып көрсетуге ұмтылып тұратын. Бірге жұмыс істейтін қыздарға да көп жақындаса бермейтін Жұмагүлдің өзіндік бір әлемі бар, кез келгенге түсінікті болғысы келмейтін ішкі “мені” мықты, кісікиіктеу жас екенін байқайтынмын. Кейін мақала, әңгімелері газеттерге шыға бастады. Қаламы ұшталған, әркім көре бермейтін адам жанының қалтарыстарына үңіле қарап, қарап қана қоймай, үңги суреттейтін қолтаңбасы көріне бастады.
Сейдахмет Бердіқұлов ағамыздың аудан орталығы Ұзынағашта дүрілдеп басталған елу жасқа толған тойы Қарақыстақ ауылында жалғасып, туған ауыл ғана емес, қолына қалам ұстаған жас журналистерден бастап, сөз өнерінің, әдебиет деген ауылдың абыздары Зейнолла, Қалтай сынды бүгін әр сөздерін жүрегің дірілдеп сағына еске алатын асыл ағаларға дейін мәз-мейрам етіп бір жасатқан оқиға болып еді. Сол жолы Ұзынағаштағы салтанаттан үзіліске шыққан сәтте Жұмагүл менің жаныма келіп: – Әпке! – деді мамыр айының самалын жұтып есік алдында тұрғанымда құбыла бетте көсіліп жатқан Алатаудың жоталарына бұрыла қарап. – Анау тұста Суықтөбе деген тау бар. Мен сол жерде туғанмын.
Бірде ҒЖИ аталып кеткен республикалық газет-журнал редакциялары орналасқан зәулім үйдің алтыншы қабатындағы “Ақжелкен” журналында жұмыс істейтін маған Жұмагүл бір әйелді ертіп келді. Жан әлемінің тазалығы жанарында тұрған келіншекті таныстырған ол: – Мынау – Айшахан деген менің жалғыз әпкем, сіздің өлеңдеріңізді жастанып жатып оқиды, – деді де, өзінің жұмыс орны – жетінші қабаттағы “Лениншіл жаста” боламын деп шығып кетті.
Айшахан ауылда мұғалім екен. Өткізгелі отырған лездемені Әшірбекке тапсырдым да, Айшахан екеуміз әңгіме соқтық. Жазатын адам үшін қаламынан шыққан дүниелерді дәл өз басынан кешіргендей айтып, кейде тіпті үзінділерді судыратып отыратын оқушыдан артық ешкім жоқ. Жазған дүниесі біреулердің жүрегіне жететінін сезінуден асқан қуаныш та, жан ләззаты да болмайтын секілді.
Солты Жұмагүл мен Айшаханның атасы, кезінде қырғыз-қазаққа бірдей беделді, сол өңірде болыс болған кісі екен. Кеңес өкіметінің дүрбелеңінен қашып, тау асып, қырғыз елін паналапты. Солтының жалғыз ұлы Қуанышбек ескіше оқыған сұңғыла да сұлу, Құдай қосқан қосағы Жамбыл көкемізге туыс боп келетін Ақыш екеуі ұл-қыз өсірген, тұңғыштары Шәкен, одан кейінгі Айшахан Қырғызстанда, ал Жұмагүл елге оралғасын дүниеге келіпті де, үйдегі кіші перзент болғасын, әкесі оны еркелетіп дегенін істеген. Ер балаша киіндіріп, қайда барса да жанынан қалдырмай, не істесе де бетінен қағып көрмеген әкенің қазасынан кейін Жұмагүл мүлде өзгеріп, баяғы балалармен ойнап асыр салатын мінездің орнына кітапқа шұқшиып, қағаз, қалам алатынды шығарған. Оншақты жас кейін көрінген сіңлісі кішкентай Ғалия да әпкесінің осы қылығына еліктеп өсіпті. Айшахан, неге екені белгісіз, осының бәрін ақтарыла сыр етіп айтты да: – Сіздің кім екеніңіз, жандүниеңіз, жүрегіңіздің жұқалығы – бәрі-бәрі өлеңдеріңізде тұр. Өзімсініп сыр ақтарып жатқаным да сондықтан. Мына Жұмагүл сіңліңіз адамдарға көп жұғыстығы жоқ, қанша жақсы көріп тұрса да. Кейбіреулердей “тәте”, “көке” деп іші-бауырыңа кіруді білмейді. Көз сала жүріңіз дегім келіп еді, – деді қимастықпен қоштасып тұрды да. Айшахан айтса айтқандай, Жұмагүл әлі күнге дейін маған бір де кітабын сыйлаған емес. Бұдан оншақты жыл бұрын “Жалғыз бала” деген әңгіме, повестер жинағы қолыма түсіп оқығаным бар еді. “Жалғыз бала”, “Ыңғайсыз әңгіме”, “Жамбылдың домбырасы”, “Аманат” әңгімелері мен “Аштық жылғы қалыңдық” хикаясы аспанға қарап отырып ойдан шығарылған емес, шынайы оқиға, сіз бен біз көрген, кейбіреулеріміз басымыздан өткерген сәттей қабылданады.
Бір күні кабинетіме Зейнолла Серікқалиев пен Асқар Сүлейменов келді. Ол жылдары сәлемдесу, келіп амандық-саулық білу деген халқымыздың ежелден келе жатқан дәстүрі ұмытыла қоймаған еді. Шақырмасаң, келуді білмейтін бүгінгілер ғой. Үстелімнің үстінде жатқан Жұмагүлдің кітабына көзі түскен Зейнолла марқұм көгілдір кітапты қолына алып: – Фариза, оқыдың ба, осында, ұмытпасам, “Ыңғайсыз әңгіме” деген шағын дүние бар. Нағыз классика деуге болады, – демесі бар ма! – Иманын ұмытқан адам бұған (мені айтып отыр) жоламайды ғой. Жұмагүлдің қаламынан шыққан мақала, әңгімелерінің бәрінен имандылықтың иісі аңқып тұрады, – деп Асқар сигареттің түтінін соңғы рет сорып отырғандай қылғына жұтқан күйі Зейнолланың қолынан кітапты алды. Шынымды айтсам, жұрт тірі классик деп, бірін Белинский, екіншісін Писарев атап жүрген бұл екі мықты кейінгі жастарға, оның ішінде қыз-келіншектер шығармашылығына көз салады деп ойламаппын. Іштей таңданғанымды сездіргім келмегенімен, әшейінде екеуіне де бас ие бермейтін мен бұл жолы үнсіз келіскенім есімде.
Шынында да, Жұмагүл әңгімелеріндегі қаны сорғалаған тірі оқиғаларға өзім де тәнті болып, көкірек көзі ашық деген зиялы оқырман біткен табынып жүретін Цвейг, Мопассандардың әңгімелеріне ұқсатқан едім. Оның әңгіме, хикаяларында кездесетін “…дүниенің қиыны – іштен тыну”, “үнсіз кемсең қағу” секілді тіркестер, бүгінгі жарнамашылар “мейрамхана” деп жүрген ресторанды “сайранхана” атағаны – көңіліме қуаныш ұялатты.
Ашаршылық жылдарының қазақ жеріне әкелген қасіретін суреттейтін “Аштық жылғы қалыңдық” хикаясында дүйім елді тау асырып өлімнен құтқарған, “аштықта да айбынын жоғалтпаған” Әбділда қария баяғы қазақтың әрбір ауылында қырағы көзімен қиядағыны көріп, қыран қабағының қимылымен-ақ жұрттың мысын басып отыратын ақсақалдарды елестетеді. “Өкініш”, “Жезөкше әйелдің күнделігі”, “Ыңғайсыз әңгіме” атты шығармаларында әйел затының жан дүниесін асқан шеберлікпен көрсете білген Жұмагүлдің, “Тастүлек” “Сыпайылық сыры”, “Көз ілмейді көңілім” кітаптарынан кейін осыдан бірер жыл бұрын драмалық шығармаларға жарияланған “Астана-Бәйтерек” атты республикалық конкурста жүлде алған “Дариға-Дәурен” драмасы еліміздің біраз облыстық театрларында жүріп жатыр. Осы драманың негізінде режиссер Ұлжан Қолдауова көркемфильм түсірген. “Қазақ әйелі” атты екінші пьесасы өткен жылы мемлекеттік грантқа ие болып, қазір Петропавл, Жамбыл облыстық театрларында сахнаға әзірленуде. Кеңестік дәуірдегі өмірді жұмақтың гүлзары етіп көрсетуді талап еткен идеологияның әсерінен есті жазушының бәрі цензураның қақпанына түспес үшін әртүрлі әдіс іздеп, сол кездің қаны тамшылаған шындығын өткен ғасырларға бұрып, “бүгін емес, мұның бәрі баяғыда болған зұлымдық” деп жан сақтағандарын көкірегі сәулелі адамдар жақсы түсінеді. Еліміздің театр сахналарында қазіргі заман шындығын көрсететін драмалық шығармалардың жоқтығы проза, поэзияда да бұл тақырыпқа батыл қадам жасағандар сенімсіздер тізіміне тіркелетінін байқауға болады. Бұл – заңды құбылыс.
Қандай демократиялық қоғам болмасын, ол өз саясатының кедір-бұдыр тұстарын әшкерелетуге жол бермейтіні адамзат тарихынан белгілі. Ал Жұмагүл Солтиеваның “Дариға – Дәурен” драмасы – нағыз бүгінгі күннің туындысы. Өмірдің барлық мәселесін ақша, байлық шешетін заманда адам баласының зұлымдықтың қандайына да баратыны нанымды баяндалған.
“Жандықуыршақтар” комедиясына өзек болған бүгінгі қазақ аудандарының бәрінде әкімшіліктің шапанын жамылып, сөзжұмбақ шешуден өзге бітірері жоқ орынбасарлар қаншама! Бұл туындыларды сахнадан көретін әкім-қаралар болса, үлкен сабақ болар еді. Тек… театр табалдырығын аттайтын әкімдер болса ғой деп армандайсың…
Анау бір жылдардағы ешкімге жұғыса бермейтін, өзімен өзі оқшау жүруге тырысатын, ол кезде әдебиетке, журналистикаға ықыласы бар жастардың да, жасамыстардың да әр санын алғанша асығатын сүйікті басылымы “Лениншіл жастың” әрқайсысы өздерін ертеңгі классик сезінетін жігіттерінің арасында оқуын сырттай оқитын бөлімге ауыстырып келген, “алып кел-барып келден” қолы босамайтын балаң қыз - бұл күнде Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, ел Президентінің жанындағы Әйелдер ісі және отбасылық-демографиялық саясат жөніндегі ұлттық комиссияның, “Еуразия диалогы” атты халықаралық ұйымның мүшесі, үш баланың анасы. Жұмагүл сүйікті жары, қазақтың Шерханы “тірі әулие” деп сүйсінетін, Л.Н.Гумилев атындағы Еуразия университетінің оқытушысы, ғылым докторы Бораш екеуі Айнұр, Айбек, Әйгерім сынды балалары мен Нұрмұхамбет деген кішкентай немеренің арқасында ата, әже атанғандарына мәз күйінде Астанада тұрып жатыр.
Суықтөбенің баурайындағы Қастек деген шағын ауылда туып, әділет пен шындық үшін түн ұйқысын төрт бөліп, жан аямай әдебиет пен журналистиканың ыстық-суығына күйіп-жанған, күнбе-күн саясат пен үкіметтің қаулы-қарарларын насихаттаудан бас ала алмай, тәуелсіз мемлекетіміздің өсіп-өркендеуін мұрат еткен журналист, жазушы, драматург Жұмагүл Қуанышбекқызы Солтиева – “осы қызым түбінде үлкен кісі болады” дейтін сүйікті әкенің арманға толы жорамалын жүзеге асырып, “мына қыз әкесін жоқтап өлең жазып, өзі-өзінен егіліп жүр, уайым ішіне түссе, бұдан да айырылып қалармын, ана жазған-сызғандарын отқа аластап жағып жіберіңдер” деп абысын-ажынға, қайныларына дәптерін өртетіп, кішкентайынан өткен-кеткенді, қайдағы-жайдағыны сұрап маза бермейтін қызына кейде күдіктене қарап, кейде ой-парасатына сүйсінетін анасы Ақыштың үмітінен шығып, халықтың құрметіне бөленіп жүрген жан. “Лениншіл жаста” өткен ширек ғасырға жуық мерзімде, “Егемен Қазақстандағы” оншақты жылда сөз жүзінде болса да “төртінші билік” атанған журналистика саласының нығая түсуіне өзінің күш-қуатын, жан жылуын аянбай қосқан қаламгер.
Әйел затына өнердің қандай саласында да оза шауып талантына табындыру – өте қиын майдан. Тіпті Адам Атаның қабырғасынан жаралғанымызға қарамай, алғашқы қауымдық құрылыстан бермен қарай ер-азамат үстемдік құрып келе жатқан заңдылықтардың шілтерлі қорғандарын бұзу – әйел болмысына кешірілмес күнә. Әйел табиғатына Алла тағаланың өзі берген дарынды ерлер қауымдастығының мойындай қоймауы да жаратылыс заңдылығы. Бойынан, ісінен, мінезінен адалдық, адамгершілік секілді биік қасиеттер сезілетін әйелге мінездеме бергенде де “несін айтасың, ол азамат қой”, деп мадақтайды. Жұмагүлге де айналасы тап осылайша сүйсінеді. Иә, Жұмагүл сіңлім өмір жолында кездескен барша қиындықтардың бәрін де басынан өткізіп, тәубасынан жаңылмай, өмірдің өзін Алланың сыйы деп қабылдаумен келеді.
Батырлар мен ақындарды дүниеге келтірген киелі топырақтың қасиетін бойына сіңіріп өскен перзент басқаша болуы мүмкін емес-ті.